ابزار وبمستر

ذائقه ايراني ، كالاي ايراني - Archive: 1391-08-1
معرفی وبلاگ
بازدید کننده ی گرامی؛ این وبلاگ با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، در جهت گسترش و حمایت از تولیدات داخلی و ملی ایجاد شده است. شما عزیزان نیز با بیان نظرات و به خصوص انتقادات خود می توانید در جهت بهتر شدن وبلاگ با ما همکاری فرمایید.
صفحه ها
دسته
آرشیو
لینک دوستان
پیوندهای مرتبط
لوگوی وبلاگ ما

ذائقه ایرانی ، کالای ایرانی

لوگوی دوستان
ابزارها و برنامه ها
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 618108
تعداد نوشته ها : 1651
تعداد نظرات : 97
 حمايت از توليد ملي
این سایت را حمایت می کنم
کلیپ صوتی وبلاگ




ولادت امام هادي (ع) ؛ تداوم خط امامت

وجود تابناك امام هادي (ع) ، روشني بخش جهان پر از ظلم و ستم و جهل و بي ايماني و مايه افتخار و مباهات دوستداران اهل بيت (ع) بود. وي رسالت امامان پيش از خود را به خوبي به انجام رسانيد.

     امام هادي (ع) صبح روز پانزدهم ذيحجه سال 212 هجري به دنيا آمد. نخستين فرزند پيشواي نهم شيعيان در اطراف مدينه ، شهر نوراني پيامبر عظيم الشأن اسلام و در محلي به نام " صريا " ديده به جهان گشود.(1)

      نام شريف دهمين امام شيعيان حضرت امام هادي عليه السلام، علي است و مشهورترين القاب ايشان
 "  نقي " و " هادي " مي باشد و كنيه اش ابوالحسن است.

      پدر بزرگوار امام هادي، حضرت امام محمد تقي جواد الائمه (ع)  و مادر بزرگوارش سمانه كنيزي با فضيلت و با تقوا بود. (2)

     با شهادت امام جواد (ع) در سال 220 هـ.ق، حضرت هادي در سن هشت يا شش سالگي به امامت رسيدند.

     حضرت هادي 42 سال عمركرد، اما دوران امامت 34 ساله ايشان نسبت به برخي ديگر از ائمه (عليهم السلام) طولاني‌تر است . امام جواد (ع) در زمان حيات خود بارها به امامت فرزندش تصريح فرموده بود.

 

 همسر و فرزندان امام (ع)

      حضرت هادي عليه السلام حدود هجده سالگي يعني تقريباً در سال 230 هـ. ق با زني به نام حديث يا سوسن ازدواج كرد  كه ثمره اين ازدواج امام حسن عسكري عليه السلام است. فرزندان ديگر امام عبارتند از : حسين، محمد ،جعفر كذاب و دختري به نام عليّه يا عايشه.


شرايط اجتماعي ، سياسي دوره امام (ع)

 1-  از بين رفتن عظمت خلافت عباسي : خلافت در دوره اموي و عباسي همواره زمامداران ، با شكوه و باهيبت داشت ، اما در اين دوره بر اثر نفوذ تركان و بردگان در دستگاه خلافت ، عظمت آنان از بين رفت و خليفه عباسي عملاً تبديل به يك مقام تشريفاتي شده بود.

2-    هوسراني درباريان : خلفاي عباسي عمده وقت خود را به خوشگذراني و ميگساري مي گذراندند و دربار غرق در گناه و فساد بود.

3-    ظلم و ستم به مردم : غارت بيت المال و مصرف آن در عياشي ها و هوسراني ها به همراه ظلم و ستم ، مردم را ناراضي و شاكي مي كرد.

4-  افزايش نهضت هاي علوي : دولت عباسي همواره تلاش مي كرد كه با ايجاد نفرت نسبت به علويان در جامعه ، آن ها را سركوب كندو چون قدرت خود را متزلزل مي ديد از وقوع اين نهضت ها مي ترسيد.

 

انتقال امام هادي (ع) از مدينه به سامراء

      عبدالله بن محمد هاشمي ، فرماندار وقت مدينه ، طي نامه هاي متوكل ، خليفه عباسي را از اقدامات سياسي امام نگران كرد و پايگاه اجتماعي امام را براي متوكل تشريح كرد.(3)

     متوكل عباسي براي اين كه فعاليت هاي امام را زير نظر و تحت مراقبت شديد قرار دهد ، وي را از مدينه به سامرا منتقل كرد.

     امام ، از نيت متوكل آگاه بود ولي چاره اي جز رفتن به سامرا نداشت ، در واقع نپذيرفتن دعوت متوكل باعث تحريك بيشتر وي مي‌شد و بهانه به دست او مي داد تا مشكلات بيشتري را براي حضرت فراهم آورد.


امام هادي (ع) در زندان متوكل

     متوكل عباسي ، كينه شديدي از امام به دل داشت و هميشه در صدد آزار و اذيت آن حضرت بود. با آن كه با  امام در سامرا مانند يك زنداني برخورد مي كرد ولي پس از احضار امام (ع) از مدينه به سامرا ، دستور داد كه مدتي حضرت را زنداني كنند.

      متوكل در آخرين روزهاي عمرش به پيشكار خود ، سعيد بن حاجب دستور دادتا امام را به قتل برساند. (4)

 

مكتب هاي كلامي در زمان امام هادي (ع)

     مكاتب متعدد به ويژه معتزله و اشاعره رواج يافته بود و نظريات كلامي فراوان در زمان امامت امام علي النقي (ع) جامعه اسلامي پديد آمده بود. مباحثي مانند جبر ، تفويض ، امكان يا عدم امكان رؤيت خدا،جسميت خدا . بنابراين امام (ع) مي بايست هدايت و رهبري فكري شيعيان را شدت مي بخشيد و آرا و نظريات مطرح شده را با استدلال هاي قاطع و محكم ، باطل مي نمود.

اكثر مناظرات امام ، پيرامون موضوعات كلامي بود و در نهايت ، برتري مباني اعتقادي شيعه ثابت مي شد. به عنوان مثال مي توان به نامه امام در پاسخ سؤال مردم اهواز درباره موضوع جبر و تفويض اشاره كردكه به موجب آن ، نظريه درست را كه نه جبر است و نه تفويض ، به اثبات رسيد. (5)

     هم چنين گروه باطل و منحرف غلات در دوران امامت امام هادي (ع) فعال ،  با افكار پوچ و بي اساس بودند و خود را شيعه معرفي مي كردند. آنان در باره امام غلو مي كردند و گاهي خود را منصوب از طرف امام قلمداد مي كردند . بدين وسيله موجبات بدنامي شيعيان را فراهم مي آوردند. امام هادي (ع) از اين گروه تبري جسته و با آن مبارزه مي كرد.

 

فضايل امام

       امام هادي عليه السلام با توجه به شرايط مختلف مكاني و زماني، با استفاده از نفوذ معنوي و تأثير فوق‌العاده خويش صحنه هايي را براي اتمام حجت و تبيين حق و هدايت افراد به تماشا مي‌گذاشت.

     تدبير و نگرش توحيدي و نحوه برخورد صحيح امام در زمان حكومت عباسيان موجب گرديد تا دقيق‌ترين معارف توحيدي و اعتقادي را به مسلمانان بشناساند.

     پاسخ امام هادي عليه السلام به پرسش‌هاي گوناگون مردم ، احتجاجات آن حضرت در زمينه‌هاي
 مختلف و زيارت معروف به جامعه كبيره كه معرفي و تبيين مقام رفيع امامان معصوم (عليهم السلام) است نيز از سخنان ارزشمندي است كه از ايشان به يادگار مانده است.

      از حضرت هادي (ع) همچون ساير امامان شيعه نمونه‌هاي فراواني از معجزات و كرامات ، مكارم اخلاق، استجابت دعاها ،كلمات و سخنان آموزنده و حيات‌بخش در موضوعات مختلف در تاريخ اسلام  به ثبت
 رسيده است .

 

شاگردان مكتب امام (ع)

      فضاي جامعه در عصر امام هادي (ع)پر از خفقان و وحشت بوده و قابل مقايسه با دوران امامت امام باقر و صادق (ع) نبود. اما حضرت درهمان شرايط نامساعد ، علاوه بر فعاليت هاي فرهنگي از طريق مناظره ، مكاتبه ، پاسخگويي به سؤالات و شبهات و توضيح بينش صحيح در مقابل مكاتب منحرف ، راويان و محدثان شيعه را تربيت كرد و علوم اسلامي را به آنان آموزش مي داد.

     شيخ طوسي ، دانشمند جهان اسلام ، تعداد شاگردان آن حضرت را در زمينه هاي گوناگون علوم اسلامي 185 نفر مي داند. (6)

     در ميان شاگردان امام ، چهره هاي درخشان علمي مانند فضل بن شاذان ، حسين بن سعيد اهوازي و عبدالعظيم حسني به چشم مي خورد كه برخي از آنان داراي تأليفات ارزشمند و آثار و خدمات علمي هستند كه در كتب رجال عنوان شده است.


امام هادي (ع) و شيعيان ايشان در ايران

      در قرن نخست اغلب شيعيان از شهر كوفه بودند. از دوران امام باقر و امام صادق (عليهما السلام)به بعد ، لقب" قمي" در آخر اسامي تعدادي از اصحاب ائمه به چشم مي خورد. اينان اشعري هاي عرب تباري بودند كه در قم مي زيستند. در زمان امام هادي عليه السلام، قم مهمترين مركز تجمع شيعيان ايران بود و روابط خوبي ميان شيعيان اين شهر و ائمه (ع) وجود داشت. شهر كاشان نيز تحت تأثير تعلميات شيعي قرار داشته و مردم اين شهر از بينش شيعي مردم قم پيروي مي كردند.

     مردم قم ، هم چنين براي زيارت مرقد مطهر امام علي بن موسي الرضا (ع) به مشهد مسافرت مي كردند كه امام هادي نيز آنها را در قبال اين عمل "مغفور لهم" وصف كرده اند. (7)

 

احاديث امام هادي (ع)

 فروتنى‌ آن‌ است‌ كه‌ با مردم‌ چنان‌ كنى‌ كه‌ دوست‌ دارى‌ با تو چنان‌ باشند.

هر كس‌ از خدا بترسد ، مردم‌ از او بترسند ، و هر كه‌ خدا را اطاعت‌ كند ، از او اطاعت‌ كنند ، و هر كه‌ مطيع‌ آفريدگار باشد ، باكى‌ از خشم‌ آفريدگان‌ ندارد ،وهر كه‌ خالق‌ را به‌ خشم‌ آورد ، بايد يقين‌ كند كه‌ به‌ خشم‌ مخلوق‌ دچار مى‌شود.

شخص‌ شكرگزار ، به‌ سبب‌ شكر ، سعادتمندتر است‌ تا به‌ سبب‌ نعمتى‌ كه‌ باعث‌ شكر شده‌ است‌ ، زيرا نعمت‌ كالاى‌ دنياست‌ و شكرگزارى‌ ، نعمت‌ دنيا و آخرت‌ است‌ .

خداوند دنيا را سراى‌ امتحان‌ و آزمايش‌ ساخته‌ و آخرت‌ را سراى‌ رسيدگى‌ قرار داده‌ است‌ ، و بلاى‌ دنيا را وسيله‌ ثواب‌ آخرت‌ ، و ثواب‌ آخرت‌ را عوض‌ بلاى‌ دنيا قرار داده‌ است‌.

نارضايتى‌ پدر و مادر ، كم‌ توانى‌ را به‌ دنبال‌ دارد و آدمى‌ را به‌ ذلت‌ مى‌كشاند.

 مردم‌ در دنيا با اموالشان‌ و در آخرت‌ با اعمالشان‌ هستند.

شخصيت معنوي و موقعيت اجتماعي امام و مبارزه و عدم همكاري وي با خلفاي زمان ، براي آنان غير قابل تحمل بودو در نهايت تنها راه را خاموش نمودن نور خدا مي دانستند. بدين ترتيب امام نيز همانند پدران خويش با شهادت به سوي معبود شتافت. وي در شهر سامرا توسط" معتز" ، حاكم عباسي مسموم و به شهادت رسيد و در خانه خويش به خاك سپرده شد. 



منابع :

 1- علامه طبرسي ، اعلام الوري ، ص 355

 شيخ مفيد ، الارشاد ، ص 327 -2

3-علامه مجلسي ، بحار الانوار ، ج 50 ، ص200

4- علي بن عيسي الاربلي ، كشف الغمه ، ج 3 ، ص 184

5- حسن بن علي بن شعبه ، تحف العقول ، ص 475-458

6- رجال ، شيخ طوسي ، ص 422-409

7- عيون اخبار الرضا ، ج2 ، ص260


اشتراک این مطلب در :

عيد قربان كه پس از وقوف در عرفات (مرحله شناخت) و مشعر (محل آگاهي و شعور) و منا (سرزمين آرزوها، رسيدن به عشق) فرا مى رسد، عيد رهايى از تعلقات است. رهايى از هر آنچه غيرخدايى است. در اين روز حج گزار، اسماعيل وجودش را، يعنى هر آنچه بدان دلبستگى دنيوى پيدا كرده قربانى مى كند تا سبكبال شود.

صداي پاي عيد مي آيد. عيد قربان عيد پاك ترين عيدها است عيد سر سپردگي و بندگي است. عيد بر آمدن انساني نو از خاكسترهاي خويشتن خويش است. عيد قربان عيد نزديك شدن دلهايي است كه به قرب الهي رسيده اند. عيد قربان عيد بر آمدن روزي نو و انساني نو است. اين عيد بزرگ بر شما مباركباد.


اشتراک این مطلب در :

http://www.radsms.com/wp-content/uploads/2010/11/sh_emam_bagher.jpg

شهادت امام محمد باقر (ع) بر تمامي شيعيان و دوستداران آن حضرت تسليت باد.

 

احاديثي ازامام محمد باقر درخصوص علم:

 

امام محمد باقر(ع) : سخن نيك را از هر كسي ، هر چند به آن عمل نكند ، فرا گيريد .

خذوا الكلمه الطيبه ممن قالها و ان لم يعمل بها

بحارالانوار ، دار احياء التراث العربي ، ج 75 ، ص 170

امام محمد باقر(ع) : چيزي با چيزي نياميخته است كه بهتر از حلم با علم باشد .

ما شيب شي ء بشي ء احسن من حلم بعلم

بحارالانوار ، دار احياء التراث العربي ، ج 75 ، ص 172

امام محمد باقر(ع) : دانشمندي كه از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .

عالم ينتفع بعلمه افضل من سبعين الف عابد

بحارالانوار ، دار احياء التراث العربي ، ج 75 ، ص 173

امام محمد باقر(ع) : هيچ بنده اي عالم نيست ، مگر اينكه نسبت به بالا دست خود ، حسادت نورزد ، و زيردست خود را خوار نشمارد .

لا يكون العبد عالما حتي لا يكون حاسدا لمن فوقه و لا محقرا لمن دونه


اشتراک این مطلب در :

رهبر انقلاب در ديدار رييس‌جمهور و اعضاي هيأت دولت:

گراني و كاهش قدرت خريد مردم بايد علاج شود

رهبر معظم انقلاب اسلامي، صبح امروز (پنجشنبه) در ديدار رئيس‌جمهور و اعضاي هيأت دولت ضمن برشمردن برخي نقاط قوت دولت، اقتصاد مقاومتي را تنها راه ادامه روند پيشرفت كشور دانستند و تأكيد كردند: استفاده از همه ظرفيت‌هاي بخش‌هاي دولتي و غيردولتي، اهتمام جدي به حل مشكلات زندگي مردم، مبارزه با مفاسد اقتصادي، حمايت از توليد ملي و مبارزه با اسراف از لوازم اقتصاد مقاومتي است.

http://img.tebyan.net/big/1391/06/39721601276010457127200192023141247172168.jpg

به گزارش تبيان حضرت آيت الله خامنه‌اي در اين ديدار كه در آغاز هفته دولت انجام شد با گرامي‌داشت ياد شهيدان رجايي، باهنر و همچنين شهيد عراقي، تجليل از اين عزيزان را زنده نگه داشتن گفتمان انقلاب و ارزش شهادت دانستند. رهبر انقلاب هفته دولت را فرصتي براي تشكر از خدمات قوه مجريه و مسئولان و كاركنان دستگاه‌ها خواندند و افزودند: اين هفته افزون بر فرصت ارائه گزارش و آشنا كردن مردم با حقايق و فعاليت‌هاي دولت، فرصتي براي ارزيابي دروني و بررسي نقاط قوت و ضعف قوه مجريه است.

http://madeiniran.persiangig.com/image/EdameyeMatLab.gif

  • ادامه مطلب

اشتراک این مطلب در :

X